יום ראשון, 16 בינואר 2011

סקירה של שישה אלבומי אלטרנטיב ישראלים שיצאו בחודשים האחרונים

מדובר בשני טורים גנוזים מתוך מדור שכתבתי ב-NRG והחלטתי לפרסם אותם כדי לתת כבוד מינמלי לאמנים שיצרו את האלבומים הללו.

CatastroPie/ Gummy Bears

ארבעה וחצי כוכבים
בקצרה: אלבום בכורה להרכב קטסטרופאי שיוצר מוסיקה שמשלבת בין צעצועים לאלקטרוניקה (ונקראת בהתאם Toytronica) וטוען שהיא נשמעת "כמו רדיוהד בחנות צעצועים". האלבום נוצר כאשר עידו שטרנברג, גיטריסט וסינגר-סונגרייטר, קנה סינתיסייזר 2 אוקטבות והתחיל להלחין באמצעותו שירים שנשמעו אחרת לחלוטין מהשירים שיצר בעבר. הוא חבר למפיק טל אבירם ולאחר עבודה משותפת שערכה כארבע שנים הם הגיעו לתוצאות הרצויות והחליטו לשחרר את השירים לאוויר העולם. 
CatastroPie
עוד משתתפים: עידו שטרנברג, טל אבירם, שחר גלזר, אביב כהן, נועם ויזנברג.
  פלוס: האלקטרוניקה והצעצועים לא משנים את העובדה שמתחת לשכבות, מדובר באוסף של שירים מעולים, שמכילים טקסטים חדים ולחנים מעניינים.
מינוס: הטויטרוניקה שהיא ה"שטיק" של האלבום, לפעמים קצת מפריעה. בחלקים מסויימים היא משתלבת להפליא, אך באחרים הסאונד הסלולרי משתלט על השיר ומכביד על ההאזנה. 
 שורה מנצחת: " Shut the lights now/ It helps me see/ Through the poses/ Surrounding me/ Shut the lights down it helps me feel/ Free from faking my sex appeal"
מתוך השיר :  "Shut the lights "
מדד דציבלים:  בינוני.
ברחבי הרשת:
1)       אתר הבית


 The Raw Men Empire / Elodie

ארבעה  כוכבים
בקצרה: אי.פי שני להרכב עם הכינוי השנון  The Raw Men Empireשמגדיר את המוסיקה שלו בצורה מעניינת כ"פריק פולק מלנכולי, אבל עם הרבה שמחת חיים". חברי ההרכב הכירו בפאבים השכונתיים של פלורנטין ומשתדלים להביא את האווירה ההיא לתוך המוסיקה, כאשר את האלבום החדש הם הקליטו לייב באולפן הביתי שלהם והוא משופע באלתורים שמבקשים "לתפוס את הרגע". 
The Raw Men Empire

עוד משתתפים: צביקה פרוש, יונתן מילר, נדב לזר, איתי קאופמן, אודי רז.
 פלוס: כל הדברים הטובים שיש למוסיקת אינדי להציע באים לידי ביטוי בפעילות של הלהקה הזו: החל מנועזות יצירתית, דרך נאמנות וכנות אמנותית וכלה בשימוש מעורר השראה באפשרויות הרבות שמציע המרחב הקיברנטי.
מינוס: לניסיון "לתפוס את הרגע" יש מחיר והוא שלא כל רגע שווה שיתפסו אותו. כך קורה שגם בתוך אלבום שאורכו 18:45 דקות (מחווה לספינה SS Arctic, ששקעה ב-1854 באסון הימי הראשון שהתרחש באוקיינוס האטלנטי) יש רגעים פחות מוצלחים ומעייפים שהיו יכולים לעבור טוב יותר בהופעה מאשר באלבום מוקלט.
שורה מנצחת: "If you eat all the time and can't have fun in the sun/ Then try to lose weight, your diet ain't so great/ But when you go to the beach
they won't think you're a whale and that is swell, yeah that is swell!"
 
מתוך השיר :  "Town full of sinners"
מדד דציבלים: בינוני .
 ברחבי הרשת:
2)       מייספייס 
3)       עמוד היוטיוב


תעני אסתר/ תעני אסתר

שלושה וחצי  כוכבים
בקצרה: אלבום בכורה ללהקה הצעירה והאנרגטית בעלת השם המבטיח 'תעני אסתר' שיוצרת מוסיקה מרקידה ושמחה באמצעות השפעות מוסיקליות מהסיקסטיז, טקסטים קלילים, והגשה ילדותיות משעשעת. 
תעני אסתר
עוד משתתפים: דיוויד מזרחי, ליאור פרלשטיין, שי רוט, עומר בסן, אורי זליג, דן בהריר, רועי נדל, ספי ציזלינג, יאיר קז, ליעד כהן, נעם דורמבוס, גיא לומר, יאיר סלוצקי.
 פלוס: אלבום קליל, מקפיץ וגרובי שעושה שמח ומאפשר לברוח מצרות היומיום.
מינוס: טקסטים רזים שאמנם מתאימים לאווירת החופש והשמחה שהלהקה מציגה, אבל חסרים מימד הומוריסטי משמעותי יותר שהיה יכול להצדיק את עצם השימוש במילים אלה ולא באחרות.
שורה מנצחת: "כן, למות בפרדס חנה/ כן, בחופש הגדול/ לא עושה כלום בגללך/ לא עושה כלום"
מתוך השיר :  " פרדס חנה בחופש הגדול"
מדד דציבלים: גבוה
ברחבי הרשת:       מייספייס 

 The Apples/ The Apples present: Kings

ארבעה וחצי כוכבים
בקצרה: אלבומה הרביעי של להקת התפוחים משלב בין הפ'אנק והגרוב המוכרים שלהם לבין צלילים מן המזרח התיכון וצפון אפריקה. הלהקה, שמורכבת מתשעה נגנים שיוצרים מוסיקה שמחה וקופצנית,  זכתה במשך שנים להצלחה רבה באנגליה וחבריה מחלקים את פעילותם בין האי הבריטי לישראל. באלבום החדש משתפים חברי הלהקה פעולה עם פרד ווסלי, הטרומבוניסט והמנהל המוזיקלי של ג'יימס בראון המנוח ,ועם סולן הברירה הטבעית שלמה בר שמסייע בהוספת המימד האוריינטלי לאלבום.
עוד משתתפים:  ארתור קרסנובאב, ירון אוזאנה, אולג ניימן, יקיר ששון, ארז טודרס, עופר טל, אלון כרמלי, יונדאב הלוי, אורי וורטהיים, פרד ווסלי, שלמה בר, אילן בן עמי.
התפוחים
 פלוס: אלבום מלא בגרוב כיפי, שלא בא על חשבון מורכבות וחיפוש מוסיקלי.
מינוס: השילוב עם שלמה בר, שמסמל כיוון מוסיקלי חדש בדרכם של התפוחים, משמש להם לעיתים לרועץ כשהחיבור המוסיקלי נשמע תלוש ולא אותנטי.
מדד דציבלים:גבוה.
ברחבי הרשת     מייספייס 
 
 אלברט בגר / Peacemaker

 ארבעה כוכבים
בקצרה: אלבום תשיעי למוסיקאי הג'אז אלברט בגר (אחיו של המוסיקאי מני בגר), שבו הוא מנסה לתאר באמצעות כלי הנגינה מסע פנימי אל תוככי הנפש שבו הוא עורך עימה דין וחשבון ומנסה לבסוף להגיע לשלום ולשלווה כפי שנרמז משמו של האלבום. אחרי שבאלבומו הקודם Big Mother ניסה לעסוק בנושאי אקולוגיה וסביבה, חוזר בגר באלבום הנוכחי לעסוק באנושיות ובפנימיות והוא עושה זאת במהלך שישה פרקים שונים שמתארים את המסע הנפשי באמצעות תמות שמתפוגגות באיטיות אחת אל תוך השניה עד שלאחר כ-54 דקות מושלם המסע והאלבום מסתיים.  
אלברט בגר
עוד משתתפים: אסף חכימי, דניאל בנדיקט, עידו בוקלמן, אבי אלבז.
פלוס: מקוריות, נועזות ומורכבות מוסיקלית.
מינוס: אלבום לא קומוניקטיבי שמצריך תשומת לב מרבית כדי להפיק ממנו הנאה והופך לבלתי נסבל אם הוא מושמע כאלבום רקע.
 מדד דציבלים: בינוני.
ברחבי הרשת:      אתר הבית


קורטיזון/ יסוד ההנאה

שלושה וחצי כוכבים
בקצרה: פרוייקט בכורה שהוא שיתוף פעולה בין קרן פלס (Palacz), זמרת ויוצרת בתחומי המוסיקה, המחול והאמנות הפלסטית, ומיכאל גוטליב, זמר ופסנתרן שהוציא לאחרונה את אלבום הבכורה שלו 'נסיעה'. המוסיקה של קורטיזון היא מוסיקה אלקטרונית בסגנון שהם מכנים "הארדקור דאון טמפו" המשלב סימפולים יחד עם כלים חיים וקולותיהם של הצמד. האלבום מורכב מחמישה קטעים קצרים ועמוסים שמבוססים על טקסטים של פרויד שמוקראים לאורך האלבום, כאשר כל קטע מדבר על גורם חיצוני כלשהו שיוצר הנאה (פיצה, אספרסו, סקס). מעבר לכל האמור לעיל, החידוש הגדול של קורטיזון הוא בהוצאת האלבום על דיסק און-קי אותו הם מכנים E-Key (בפרפרזה על אריכי נגן קצרים שנקראים E.P) והוא מעוצב בצורת גלולה.
קורטיזון
עוד משתתפים: בת-אור קאלו, דומיניק גרייס.
פלוס: נועזות של הצמד ביצירת אלבום קונספט שמשלב טקסטים מורכבים של פרויד עם טכנולוגיה חדשנית לכדי יצירה פוסט מודרנית ראויה.
מינוס: אלבום קשה לשמיעה שמצריך אוזן סבלנית לצלילים אלקטרוניים. לחובבי הז'אנר. 
מדד דציבלים: בינוני.
ברחבי הרשת:  מייספייס


תגובה 1:

  1. האלבום של "תעני אסתר" עוד יגדל עליך. ואני מקווה שהילדים שלך יגדלו עליו. הטקסטים שזורים במנגינות בצורה מושלמת. כל הכבוד ל"תעני אסתר" על התעוזה להוציא אלבום בכורה כזה מורכב וייחודי.

    השבמחק