יום שישי, 7 בינואר 2011

המלצה על ספר: עושים היסטוריה


יש הרבה ספרים טובים שאדם קורא במהלך חייו, אבל רק ספרים מעטים פוגשים בו בזמן מתאים כך שההשפעה שלהם עליו משמעותית. אני רוצה להתחיל פה סדרה של המלצות על ספרים שהשפיעו עלי, גם אם בראייה לאחור הם לא הטובים והאיכותיים ביותר בארון הספרים שלי. 

הספר הראשון שארצה להמליץ עליו הוא "עושים היסטוריה" מאת סטיבן פריי. הוא עוסק באופן כללי בשאלה 'מה היה קורה לו היטלר לא היה נולד' והוא עושה זאת באמצעות עלילה פרועה ומשופעת בהומור בריטי. קראתי אותו לפני כחמש שנים בתקופה שבה התלבטתי לאיזה מקצוע להירשם באוניברסיטה. מלבד ההתלהבות מהכתיבה המקורית של פריי, הספר גם הזכיר לי את החיבה שלי להיסטוריה ולסיפורים על העבר עד שכשנה לאחר מכן מצאתי את עצמי לומד בחוג להיסטוריה כללית של אוניברסיטת תל אביב. כמובן שההשפעה של הספר על החיים שלי לא הייתי ישירה וההחלטה ללמוד היסטוריה באוניברסיטה הייתה מורכבת מהרבה מאד גורמים אחרים, אבל אין בי כל ספק של"עושים היסטוריה" הייתה השפעה מסוימת על החיים שלי ועל כן הוא עומד תמיד בראש רשימת ההמלצות שלי. אתם מוזמנים לנסות בעצמכם.
עטיפת הספר


מתוך גב הספר:
מייקל יאנג, דוקטורנט להיסטוריה באוניברסיטת קיימבריג', מחבר תיזה בידיונית על ילדותו של היטלר. ביום בו הוא מסיים את עבודת הדוקטורט שלו חברתו עוזבת אותו, מכוניתו נלקחת ממנו, ודפי עבודת הדוקטורט שלו מתעופפים מתוך תיקו ומתפזרים ברחבי הקמפוס. השתלשלות האירועים המוזרה הזו מולידה פגישה מקרית וגורלית עם פיסיקאי קשיש ואובססיבי לנושא השואה, ליאו צוקרמן, המקדיש את חייו לשיטוט בנבכי ההיסטוריה באמצעות מכונת זמן חדשנית. ליאו מוקסם מהתיזה המהפכנית של מייקל, מייקל נשבה בקסמיה של מכונת הזמן וביחד הם מוצאים דרך למנוע את לידתו של היטלר ולשנות (כמעט) את פני ההיסטוריה העולמית.

 רומן מקורי ומפתיע, מושפע בהומור מטורף, מעוף והמצאות שמוביל את הקורא להרפתקה בעומקה של היסטוריה אלטרנטיבית, תוך חיפוש תשובות חדשות למושגים מוכרים כמו טבע האדם, הרוע האנושי, גורל וחברה.

סטיבן פריי – שחקן, קומיקאי, מחזאי, תסריטאי וסופר פורה, בן המעמד הגבוה שסרח – גילם את פיטר בסרט "החברים של פיטר", את אוסקר וויילד בסרט "ויילד", את ג'יבז בסדרת הטלוויזיה הפופולארית "ג'יבז אנד ווסט" ואת לורי (סוד שמו ביותר) בסדרה "פריי אנד לורי".

 "עושים היסטוריה", כמו גם " "The Lair", "The Hippopotamus ו-"Moab is My Washpot" כיכב במשך חודשים רבים ברשימת רבי-המכר בבריטניה ותורגם למבחר שפות. סטיבן פריי מחלק את זמנו בין נורפולק, לונדון וניו יורק. ביסס לעצמו מוניטין של אספן רב ידע של כרטיסי חניה משלהי המאה העשרים. כפי שפריי מעיד על עצמו באוטוביוגרפיה שחיבר, הוא כבר לא גונב, לא מרמה ולא משקר כפי שנהג לעשות בעבר. את עיקר זמנו מקדיש היום לנסיונות להיות אדם טוב. לא תמיד הוא מצליח, אבל ממשיך לנסות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה